Sanotaan, että mikäli yritys ei löydy internetistä, sitä ei ole olemassa. Tämä pitää hyvin paikkansa nykyajan hektisessä maailmassa, jossa kaikki on tarjolla muutamassa klikkauksessa. Ja jos ei ole, on mahdollisesti pudonnut markkinoilta käytännössä kokonaan. Eivät kivijalkakaupat ole mihinkään hävinneet. Ne, ketkä omaavat parhaan bisnesvaiston ovat oppineet, miten yhdistellä ja hyödyntää digimarkkinointia tehokkaasti omassa yritystoiminnassaan.

Digimarkkinointi kaikkein yksinkertaisimmillaan sisältää ainakin yrityksen kotisivut, jolta löytyvät ne oleellisimmat tiedot. Mutta millaiset ovat hyvät nettisivut ja erottuvatko yrityksesi kotisivut edukseen? Sivuston suunnittelu lähtee liikkeelle jo siitä hetkestä, kun verkkotunnus valitaan. Www-osoitteen tulee olla lyhyt ja ytimekäs sekä toimintaa kuvaileva. Osoitteen kanssa ei kannata lähteä kikkailemaan. Mitä simppelimpi, sen parempi, sillä asiakkaat muistavat jatkossakin helpommin selkeän osoitteen.

Entä kenelle sivut on tarkoitettu?

Sisältö tulee kohdistaa kohderyhmälle ja asiakkaille, ei vain alan ammattilaisille. Selkeästi jaksotetut kappaleet ja aiheen avaaminen vähemmänkin asiasta ymmärtäville madaltaa yhteydenottokynnystä. Nykyään saatavilla olevan informaation määrä on niin valtava, että mitä tiiviimmin oman palvelunsa tai tuotteensa ominaisuudet saa kerrottua, sen parempi.

Sisältöön vaikuttaa myös toimiala. Onko yritys B2B-firma vai suoraan kuluttajille tarkoitettu? Pitkiä, monimutkaisia tekstejä harvemmin luetaan, vaan mahdollinen asiakas on jo palannut selaamaan kilpailijoiden sivustoja. Oikoluku on myös tärkeää. Kirjoitusvirheet ja lauserakenteet kannattaa tarkistuttaa ulkopuolisella tai käyttää netissä olevia oikolukusovelluksia. Kirjoitusvirheet eivät anna kovinkaan ammattimaista tai uskottavaa kuvaa.

Hyvin tehtyjen tekstien ohella laadukkaat, selkeät kuvat ovat tärkeitä. Kuvilla on helppo havainnollistaa aihetta tai tiettyä yksityiskohtaa. Älypuhelimilla otetut kuvat ovat yleensä riittäviä, kunhan kuvaa ei ole pakattu liian pieneksi ja laatu menee rakeiseksi. Vastaavasti liian isot kuvatiedostot hidastavat sivuston latautumista. Sivustolla voi hyödyntää yrityksen visuaalista ilmettä, designiä, värimaailmaa sekä muuta grafiikkaa, mikäli materiaalit ovat näppärästi saatavilla.

Ei tarvita tikusta asiaa

Kuten jo edellisessä kappaleessa mainittiin, ei ole syytä laittaa nettisivuille turhan pitkiä jaaritteluja. Kun vastaa kysymyksiin mitä ja missä sekä kertoo suuntaa antavat hintatiedot ja yhteystiedot heti kättelyssä, ollaan jo vahvasti voiton puolella. Vinkkinä mainittakoon, että kun sivustolle valitaan palveluntarjoajalta sopiva webhotelli, sähköposti omalla domainilla (esim. toimisto@yritys.fi) lisää aina uskottavuutta verrattuna vaikkapa ilmaissähköpostiin.

Sivuston julkaisualustakin vaikuttaa kävijän kokemukseen. Saatavilla on useita helppokäyttöisiä vaihtoehtoja, kuten WordPress ja Weebly. Sivustoa rakennettaessa on hyvä huomioida, että kotisivuista tulee responsiivinen, eli se mukautuu käyttäjän laitteen sekä selaimen mukaisesti. Tämä auttaa tavoittamaan mahdollisimman monta potentiaalista asiakasta, kun kävijä ei poistu sivuilta välittömästi toimimattomuuden takia. Tähän liittyy myös navigointi. Sivuilla liikkumisen tulisi olla helppoa ja kaikki löydettävissä vaivattomasti.

Tämän lisäksi hakukoneet pitävät responsiivisista nettisivuista ja yksiä, kaikille laitteille mukautuvia sivuja on myös sivuston omistajan helpompi ylläpitää. Enemmistö ihmisistä käyttää netin selaamiseen älypuhelinta tai tablettia. Siksi on tärkeää, että asiakkaat saavat asiansa kerralla hoidettua – missä tahansa ovatkaan!