Webinaarit, uusi normaali?

Etätöiden vakiintuessa osassa työpaikkoja normaaliksi ja niiden yleistyessä, työnantajat ovat ymmärtäneet, miten digilisaatiota voidaan hyödyntää tehokkaammin. Jo pelkästään etänä tehtävät työt ovat parantaneet työntekijöiden jaksamista sekä motivaatiota. Samaa motivaatiota voidaan tehostaa kouluttamalla henkilöstöä ja antamalla heidän kehittää omaa osaamistaan omaan tahtiin kotona. Tähän tarkoitukseen ovat erinomaisia verkkokurssit sekä webinaarit, joista on kuluneiden vuosien aikana tullut erittäin suosittuja. Hyvin toteutetuista webinaareista saat myös lisää liikennettä verkkosivuillesi.

Webinaarilla tarkoitetaan luentoa tai useamman luennon seminaaria, joka toteutetaan netin kautta. Sekä puhujat että yleisö voivat osallistua tapahtumaan omalta laitteeltaan ja mistä päin maailmaa tahansa. Toki webinaareja on ollut yhtä kauan kuin internettikin, mutta vasta viime aikoina on ehkä ymmärretty, millainen potentiaali niissä on ja kuinka vaivattomasti voi omaa osaamistaan jakaa muille netin välityksellä. Interaktiivisuus onnistuu siinä missä live-luennollakin ja usein jopa aktiivisuus kasvaa, kun voi olla “piilossa” kotona.

Mitä webinaari sisältää?

Webinaarien tekniikka ei vaadi enää kalliita laitteita, eikä muita erityisiä alustoja. Helpoimmat metodit webinaarin järjestämiseen löytyvät videopuhelujärjestelmistä, kuten Zoom tai Teams. Siihen tarvitaan lähinnä vain tasainen nettiyhteys sekä tietokone, jossa hyvä kamera. Ruudun jaolla onnistuu esimerkiksi PowerPoint-esityksen tai videoiden näyttäminen. Mikäli järjestettävänä on isompi webinaarikokonaisuus, mahdollisesti jopa oikean yleisön kera, voi olla parempi ottaa yhteys asiantuntevaan tuotantoyhtiöön. Heillä on tekniikka sekä tietotaitoa saada toteutus onnistumaan.

Webinaaria järjestettäessä on tärkeää, että ilmoittautuminen on helppo ja selkeä. Ilmoittautumistapaa määrittää myös se, onko kyseessä maksuton vai maksullinen tapahtuma. Jos webinaarin järjestämiseen laitetaan rahaa kiinni, on luonnollisesti ymmärrettävää, että kuluja halutaan kattaa ja hoitaa muun muassa puhujien palkkiot. Silloin osallistumismaksu pitää voida maksaa yhtä helposti kuin ilmoittautuminenkin. Yleisin käytäntö on, että maksun jälkeen osallistujalle lähetetään henkilökohtainen osallistumislinkki, joka toimii webinaarin alkaessa.

Ilmoittautumisen yhteydessä osallistuu voi aktivoida jo etukäteen tarjoamalla luettavaa tai pyytämällä kysymyksiä. Ja kun webinaarista tekee tallenteen, voivat nekin, jotka eivät livenä päässeet paikalle, katsoa materiaalin jälkikäteen. Joskus materiaali voi taipua jopa verkkokurssin muotoon.

Millainen on hyvä webinaari?

Luonnollisesti webinaarin merkittävin asia on aihe tai teema, jota siinä käsitellään. Ihmisillä on syy, miksi he haluavat juurikin tuosta aiheesta kuulla lisää tai oppia uutta. Motivaatio voi tulla työn puolesta tai henkilökohtaiselta tasolta. Aiheen kannattaa olla tehokkaasti rajattu, sillä kovin laajaa kokonaisuutta on hankala käydä läpi, etenkin, kun aikaa on rajatusti. Varsinkin maksullisten webinaarien kohdalla tarkka teema on hyödyksi. Lisäksi puhujien ammattitaito on ratkaiseva tekijä, jotta kuuntelijoiden mielenkiinto säilyy ja webinaarista jää jotain käteenkin.

Koska verkkoluennot mahdollistavat oikeastaan mitä tahansa, koska ne eivät ole niin paikkaan tai sijaintiin sidottuja, on niistä saatavat hyödytkin laajoja. Aikaa ja vaivaa säästyy, kun luennon takia ei tarvitse lähteä ajamaan toiselle puolelle Suomea tai jopa matkustamaan eri maahan. Eikä säästöt pääty vain aikaan ja vaivaan, vaan myös varsinaisiin taloudellisiin kuluihin. Nopealla aikataululla järjestettävä tilaisuus on kustannustehokas, ekologinen ja sillä voi tavoittaa ison määrän yleisöä vähemmällä vaivalla.

Webinaarit ovat nyt jos koskaan ajankohtaisia. Jokaisen yrityksen tulisikin miettiä, miten he voisivat mahdollisesti hyödyntää omaa osaamistaan ja jakaa sitä webinaarien muodossa. Maksullisista ja maksuttomista webinaareista voi olla yhtä paljon hyötyä, kunhan sen kanavoi oikein ja tavoittaa halutun kohdeyleisön. Verkkoluennot ovat voimakas tapa kommunikoida, tehdä liidejä sekä saavuttaa potentiaalisia asiakkaita.

Kokeile 30 päivää maksutta

Ota yhteyttä meihin ja keskustellaan lisää, mikä voisi olla paras webinaarin muoto sinun yrityksellesi!

Lisää tietoa Wepardista löydät täältä!