Erityisesti yrittäjille liiketoimintaa edustavat verkkosivut voivat olla elintärkeä tapa pysyä pinnalla ja saada lisää asiakkaita. Verkkokaupat ovat tietysti itsestäänselvyyksiä, mutta muillakin aloilla verkkosivut voivat olla jopa ainoita tapoja, josta asiakas voi löytää helposti tietoa ja ottaa yhteyttä. Samaan aikaan kuitenkin ihmisen pitäisi lomailla ja yrittäjät eivät aina pääsekään sellaiselle ”kunnon” lomalle. Liiketoiminnasta riippuen on kuitenkin mahdollista luoda sellaiset sivut, jotka antavat välillä lomaillakin – tosin, tärkeää on muistaa, että itse liiketoimintaa usein ei pysty automatisoimaan.

Wepardin asiakkailla on käytössä cPanel ja samoin monilla muillakin, joten aloitetaan yhdestä tärkeimmästä yrityksen työkalusta, minkä automatioinnissa cPanel voi auttaa. Lisäksi käsittelemme tässä artikkelissa muita sähköpostin automatisoinnin ideoita, chatbottia ja liidien keräämistä.

 

cPanel & sähköpostin automatisointi

cPanel on palvelunhallintajärjestelmä, josta löytyy erilaisia työkaluja. Webhotellipalvelusta merkittävin työkalu on todennäköisesti sähköposti, joka mahdollistaa viestinnän ja myynnin asiakkaille. Sähköpostin automatisoinnilla voikin antaa ammattimaisen ja laadukkaan kuvan omasta yrityksestä. Mitä tarkoittaa sähköpostin automatisointi? Se sisältää itsessään monta eri asiaa. Esimerkiksi automaattivastaava on monelle tuttu toiminta. Automaattivastaajalla määritellään sähköposti, joka lähetetään lähettäjälle automaattisesti, kun sinulle tulee sähköposti. Automaattivastaajaa voi käyttää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • Olet lomalla, poissa toimistolta, kuten koulutuksessa, etkä ehdi lukemaan säännöllisesti viestejä. Laita automaattivastaajaan silloin viesti lähettäjälle, että milloin pystyt vastaamaan ja onko sinulla sijaista, tai muuta tapaa olla sinuun yhteydessä kiireellisissä asioissa
  • Haluat lähettää vahvistuksen asiakkaalle, että viesti on tullut perille ja sitä käsitellään. Voit esimerkiksi sanoa, että viesteihin vastataan yleensä 24 tunnin kuluessa.
  • Mikäli sinulla on kiirettä ja sähköpostisi on ruuhkautunut, voit tehdä väliaikaisen automaattiviestin, jossa kerrot tilapäisestä ruuhkautumisesta, pahoittelut ja milloin viestin lähettäjä voi odottaa vastausta.

Automaattiviestin voi laittaa niin henkilökohtaiseen sähköpostiisi, kuin myös esimerkiksi yrityksen yleiselle info-sähköpostille. cPanelissa automaattivastaajan pystyt lisäämään täältä:

 

Muita sähköpostin automatisointikeinoja

Yrityksen verkkosivuille ja sähköpostiin voi lisätä muitakin automatisaatioita. Esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, jossa asiakas lähettää lomakkeen kautta viestiä, monet työkalut mahdollistavat automaattivastauksen juuri tietyn lomakkeen täyttäneille. Samoin on esimerkiksi verkkokaupoissa, joissa asiakas tekee tilauksen. Riippuen siitä, millainen sivustosi on ja onko käytössäsi esimerkiksi uutiskirjepalvelua, on automatisoinnin konkreettinen tekeminen riippuvainen juuri käytössäsi olevista työkaluista.

Hubspot on yksi suosituimmista myyntityökaluista ja heidän suosionsa tulee vahvasti siitä, että tarjoavat peruspalveluaan ilmaiseksi. Heillä on käytössä palvelu, joka ilmoittaa sinulle, mikäli joku täyttää sivuillasi lomakkeen ja lisää sen automaattisesti listoillesi Hubspotiin. Tämän lisäksi on mahdollista kytkeä kylkeen automaattinen vastaaja, joka kiittää asiakasta siitä, että on ollut yhteydessä ja palaat heille pian. Kaiken tämän pystyy tekemään Hubspotin lomakkeen ja sen asetusten kautta. Muita vastaavia lomakepalveluita on esimerkiksi WordPressillä useita, sekä tietysti muillakin sisällönhallintajärjestelmillä.

 

Liidien kerääminen

Keräätkö sivuillasi jo automaattisesti liidejä? Pyydätkö asiakkaita liittymään uutiskirjeen tilaajaksi tai jäseneksi sivuillesi? Tästä voidaan olla montaa mieltä, kiinnostaako ihmisiä vielä uutiskirjeiden tilaaminen ja muu vastaava, mutta tämä on hyvä kohta automatisoida sivustoa. Sivustosi voi kerätä sinun puolestasi niitä liidejä ja juuri sellaisia, jotka vapaaehtoisesti haluavat kuulla sinusta lisää tai oppia aiheesta lisää. Tähän erinomainen esimerkki on luoda liidimagneetti, eli jokin ilmaispalvelu- tai ilmaistuote, jonka lataamalla/tilaamalla asiakas suostuu liittymään listoillesi, mutta saa vastineeksi esimerkiksi oppaan tai muun oikeasti arvokkaan sisällön. Tätä käytetään usein vaikka markkinointitoimistoissa, jossa asiakkaalle tarjotaan opaskirjaa siitä, miten luoda myyvät verkkosivut ja saat tilata oppaan maksutta itsellesi sähköpostiin. Tämän jälkeen liityt yrityksen postituslistalle. Listalta pitää tietysti päästä aina pois. Hubspot on myös tähän sopiva ratkaisu, mutta muita suosittuja palveluita on esimerkiksi Mailchimp ja Smaily.

Mikäli sivuillasi on kävijöitä, eivätkä he oikein tunnu kiinnostuvan jäsenyydestä tai tilauksesta, on mahdollista, että he eivät välttämättä näe tilausmahdollisuutta tarvittavan selkeästi. Tätä varten on olemassa työkaluja, kuten OptinMonster, joka muistuttaa sivuston vierailijoita siitä, että juuri sinun uutiskirjeesi kannattaa tilata ja mitä siitä voi hyötyä. Liidimagneetista voisi lisäksiä puhua loputtomiin ja siihen kannattaa ehdottomasti pureutua tarkemmin. Se voi herättää mielenkiintoa tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan, voit kerätä sillä kiinnostuneita liidejä ja sitä kautta saada uusia asiakkaita. Tärkeintä on luoda sivuillesi juuri sellaista sisältöä, mikä kiinnostaa ihmisiä ja kun he haluavat kuulla siitä lisää, he pääsevät liittymään listoille. Tämä toimii kaikilla aloilla, niin verkkokaupoilla, erilaisilla palveluntarjoajilla kuin konkreettisten tuotteiden myyjillekin.

 

Chat

Suosiotaan kasvattama chat-ikkuna, eli keskusteluikkuna on erinomainen automatisointitapa, jossa asiakas saa välittömästi mahdollisuuden ottaa yhteyttä ja kun vastaamassa on esimerkiksi automatisoitu robotti, se saattaa hoitaa puolestasi paljon asioita. Chattia voidaan suositella erityisesti yrityksille, joiden asiakkaat kysyvät usein samoja asioita uudelleen – esimerkiksi sijaintia, aukioloaikoja tai hintoja. Robotti voi auttaa vastaamaan näihin kysymyksiin ja asiakas on tyytyväisempi. Chatbot voi olla se asiakaspalvelu tai myyntiedustaja, minkä tarvitset avustamaan arkipäivääsi, mutta et kuitenkaan pysty tai halua palkata täysipäiväistä työntekijää. Chatbotteja löytyy erilaisiin tarkoituksiin ja niitä pystyy muokkaamaan yrityksen toimintaan sopivasti. On olemassa yksinkertaisia chatbotteja, jotka osaavat reagoida tiettyihin avainsanoihin tai sitten voit ottaa käyttöösi älykkään chatbotin, joka tekoälyllään pystyy jopa keskustelemaan asiakkaan kanssa. Chat ei ole vain isojen korporaatioiden kommunikointitapa, vaan on täysin toimiva ratkaisu pienemmillekin yrityksille.

Automatisoinnin keinoja löytyy tietysti vielä monia, mutta toivottavasti sait tästä jotain ideoita siihen, miten voit automatisoida verkkosivuasi niin, että se on oikeasti toimiva myyntityökalu ja toimisi tehokkaasti omillaan. Asiakkaat ovat nykyisin melko malttamattomia ja haluavatkin saada vastauksia heti, mutta yrittäjätkin ovat kiireisiä. Automatisointi onkin sekä asiakkaille, että yrittäjälle hyvä tapa pitää omaa ja asiakkaan tyytyväisyyttä korkealla tasolla.